FOLLOWERS

Monday, August 19, 2013

KASIH SI KEMBAR BAB 29





Mereka sampai di tapak projek,Fika Farisya terus keluar dari kereta milik Megat Ammar tanpa menunggu.Belum sempat Fika Farisya masuk ke dalam,namanya di jerit kuat oleh ‘mamat besi’.

“Fika..you tak payah masuk bahaya!”arah Megat Ammar.

Berkerut dahi Fika Farisya mendengar arahan dari Megat Ammar.”Bahaya apanya Tuan Megat?Dah memang tapak projek memanglah bahaya,tapi kalau kita pakai keselamatan yang dia suruh insya-Allah bahaya tak ada lagi.Lagipun kat mana-mana pun ada aje bahaya kalau dah tertulis.”jawab selamba Fika Farisya.

“You kalau tak menjawab arahan I tak boleh ke?”marah Megat Ammar.

“Erkk..marah pulak,dah lah malas aku nak layan kau,”omel Fika Farisya perlahan.Tidak di pedulikan arahan Megat Ammar yang tadi.

Megat Ammar masih terpinga-pinga di tinggalkan oleh Fika Farisya begitu sahaja.Eeee..geramnya aku dengan perangai perempuan ini!Balik-balik aku yang sakit hati! Desis hati Megat Ammar.Sewaktu Megat Ammar melangkah menuju ke tapak projek dia melihat Fika Farisya dan Tofan sedang bercakap sesuatu dengan Encik Zain selaku penyelia tapak projek itu.Dia terus menghampiri mereka.

“Macam mana Zain?Ada masalah?” tanya Megat Ammar.

“Ada Tuan Megat,saya baru sahaja berbincang dengan Cik Fika dan Encik Tofan tadi tentang keretakkan pada bahagian atas bangunan dan dindingnya.

“Kenapa tak bagi tahu Encik Hakim soal ini?”soal Megat Ammar lagi.

“Sudah saya dah maklumkan pada Encik Hakim tentang keretakan ini minggu lepas sebelum cik Fika dan encik Tofan melawat ke sini.”ujar Encik Kamal.

“Fika,you tak tanya Hakim tentang masalah ini?”

“Tuan Megat saya dah tanya tapi Hakim kata dekat saya,tak payah sibuk-sibuk dia boleh handle soal retak kat dinding dan atas bangunan tu,”jawab Fika Farisya.Rasa nak muntah pula bila terpaksa bercakap formal,’saya’ terpaksa digunakan sebab ada Tofan di sebelahnya memerangkap rakan niaga MIFA Holding kang kalau dia berkau aku mau di katanya aku ini tak hormat bigboss,sempat Fika Farisya mengomel di dalam hati.

You tak boleh lepas tangan macam tu.Serah bulat-bulat dekat Hakim.Bukan I tugaskan you dan dia untuk pantau projek ini”marah Megat Ammar lagi.

Aku cekik-cekik jugak mamat besi ini nanti senang-senang nak marah aku,dia ingat aku tak buat kerja ke macam dia,desis hati Fika Farisya.Dia hanya mendiamkan diri.

“Kenapa you diam Fika?Memang you tak pandai nak buat kerja ke?”

“Wow…wow relax lah bro.Jangan marah-marah bakal girlfriend I.Dia baru sahaja cakap dengan Encik Zain yang dia akan menghubungi Rosli selaku Project Manager.Dia mesti tahu apa yang berlaku dekat sini.”Tofan menjawab untuk Fika Farisya kesian pulak dia melihat Fika Farisya di marahi Megat Ammar.

“Fika…”belum sempat Tofan meneruskan tiba-tiba di potong oleh Fika Farisya.

“Wait..wait,bila masa saya nak jadi girlfriend Encik Tofan?”Tak ingin saya!,”ujar Fika Farisya selamba.

Megat Ammar yang tadinya garang,terus terdiam melihat rakan niaga cuba mengambil perhatian Fika Farisya,dia tahu Tofan perangai Tofan yang tidak boleh nampak perempuan mesti ada aje agenda dia nak goda.Hatinya terasa tergugat bila melihat kesungguhan Tofan memikat Fika Farisya.

“Okey Encik Zain,kami gerak dulu cuaca nampak mendung.”ujar Fika Farisya mengejutkan dua orang yang sedang mengelamuan.Megat Ammar dan Tofan yang tersentak segera bersalam dengan Encik Zain.Fika Farisya terus menuju ke luar dari tapak projek tanpa menghiraukan Megat Ammar dan Tofan,yang dia tahu dia harus segera balik takut hujan nanti.Geram betul aku dengan kereta time-time aku pergi jauh dia masuk bengkel,gerutu hati Fika Farisya.

Tofan yang melihat Fika Farisya yang laju terus mengorak langkah mengejar Fika Farisya yang mulai menjauh dari mereka.Nasib sempat dia menyambar lengan Fika Farisya.Fika Farisya mencerlung garang ke wajah Tofan.Dia merentap kuat lengannya.

“Kau nak kena penumbuk aku lagi ke?”marah Fika Farisya.Hilang terus panggilan formal Fika Farisya tadi.

Tofan yang sedar terus mengangkat tangannya dari lengan Fika Farisya.”Maaf..maaf I tak sengaja terpegang,”ujar Tofan.

“Kau nak apa?Aku tak ada masa nak borak dengan kau aku kejar masa nak balik KL!”

“Buat apa nak balik KL naik bas,mari I hantar you balik,”pelawa Tofan yang ikhlas untuk menghantar Fika Farisya balik.Tadi dia berasa pelik melihat Fika Farisya datang bersama-sama dengan Megat Ammar.Setahu dia rakan niaganya tidak suka menumpangkan orang ke tapak projek.

“Tak payah! Aku boleh balik sendiri,”jawab Fika Farisya dan berlalu dari situ,tapi di halang oleh Tofan.

“Mari I hantar you balik,lagipun sekarang nak hujan,”pelawa Tofan denga bersugguh-sunggu berharap Fika Farisya menerima pelawaannya untuk menghantar gadis itu balik.

“I rasa Fan dia bal….”belum sempat Megat Ammar habis bercakap,tiba-tiba dipintas oleh Fika Farisya.

“Okey,aku balik dengan kau.Lagipun aku ada hal nak cakap dengan kau nanti,”beritahu Fika Farisya.

Megat Ammar melihat Fika Farisya dengan mata yang bulat.Merah padam mukanya menahan marah.Fika Farisya yang menjeling ke arah Megat Ammar buat tidak tahu,baliklah kau sorang-sorang dengan kereta hitam kau itu!sempat lagi Fika Farisya mengutuk Megat Ammar di dalam hati.

Sorry Amm,kau dengar sendirikan. I gerak dulu.Jom Fika.”Tofan berlalu bersama Fika Farisya sebaik sahaja rakan niaganya meminta diri untuk pulang.

You cakap tadi ada hal nak bincang dengan I?”tanya Tofan di dalam kereta,memecahkan kesunyian yang bertamu.

“Yup..”jawab Fika Farisya ringkas.

You nak bincang bila I nak masuk meminang you ke?”seloroh Tofan.  

“Kau jangan nak berangan!”

“Hmm..i like it!”jawab Tofan selamba sambil mengeleng,berubah terus nada percakapan Fika Farisya kalau tadi ‘saya’ dan ‘Encik’ kini di gantikan ‘kau’ dan ‘aku’. 

“Aku nak cakap yang projek tu macam ada masalah aje,”

“Maksud You..?”berkerut dahi Tofan.

“Entahlah tapi aku rasa ada sesuatu yang tak kena tentang projek itu.Bagi aku masa untuk kumpul semua maklumat,”pinta Fika Farisya.

“Hmmm…apa-apa Fika bagi tahu I kalau ada maklumat tentang projek tu.Fika nampaknya hujan dah lebat apa kata kita check in dekat hotel berdekatan dekat sini.Nak pandu pun tak nampak,”ujar Tofan.

Fika Farisya yang mendengar sudah menampakkan wajah kerisauan.Di lihat deretan pokok-pokok di tepi jalan meliuk-liuk di tiup angin.Guruh berdentum begitu kuat.Dia tidak ada pilihan lain bila memandang keadaan jalan yang nampak sungguh kelam.Cuaca petang itu sungguh buruk tentu sukar bagi mereka meneruskan perjalanan.Bila melihat keadaaan sekeliling bagai mahu di landa rebut sahaja.Tofan memberhentikan kereta di hadapan hotel.Dia memandang Fika Farisya di sebelahnya.Dia tersenyum sendirian.Tofan tidak tahu kenapa dia begitu berminat dengan Fika Farisya,dia nampak kelainan pada Fika Farisya yang tidak sama dengan gadis-gadis yang pernah keluar dengannya.Aku yakin dia pasti akan jatuh dengan aku,aku yakin!gerutu hati Tofan.

“Fika…”ujar Tofan perlahan.Tapi tidak ada sebarang jawapan dari mulut Fika Farisya sejak tadi.

“Fika!”

“Haah..maaf.Ada apa?”

“Kita terpaksa check in dekat hotel ini sebab cuaca tak berapa elok untuk I dan you teruskan perjalanan.”terang Tofan lagi.

“Maaf kalau kau nak check in kau check in sendiri.Aku boleh balik sendiri.”tanpa menunggu jawapan dari Tofan Fika Farisya turun dari kereta milik Tofan.

Tofan yang melihat Fika Farisya yang meluru keluar,turut bergegas membuka pintu keretanya dia perlu menghalang Fika Farisya.Di paut lengan Fika Farisya sekali lagi.”Nanti..nanti you nak pergi mana?Lagi pun tak salah kalau kita check in dekat sini sehari.Esok pagi kita balik lah!”Tegas suara Tofan.

Fika Farisya merenung tajam ke arah Tofan yang masih memaut lengannya.Diretap kasar pautan Tofan itu.”Kau siapa nak halang aku?Kalau kau nak balik esok kau baliklah sendiri tak ada kena mengena dengan aku!Satu lagi aku tak suka kau pegang-pegang aku,kalau kau buat lagi aku berani jamin mata kesayangan yang jadi aset kebanggaan kau rosak!”ugut Fika Farisya pada Tofan,kini dia tidak peduli lagi kalau mamat di depannnya mahu mengadu pada mamat besi nanti,janji hati dia puas,gumam hati Fika Farisya.

Tofan yang tahu kesilapannya terus mengangkat tangan.”Maaf..I salah.Maaf okey!Salah I.”

“Tepi aku nak jalan,”ujar Fika Farisya.

Please Fika…I janji I akan hantar you balik lepas kita makan”rayu Tofan,dia sangat berharap Fika Farisya menerima permintaannya.

Tofan mengetap bibir.Direnung wajah Fika Farisya dengan rasa yang bercampur baur.Dia tidak tahu kenapa bila berdepan dengan penolakan dari Fika Farisya buat hatinya resah,rasa tercabar dengan sikap diingin Fika Farisya setiap kali dia mahu berbaik atau mengajak gadis di hadapannya menerima pelawaannya tapi tidak sedikit pun di hiraukan oleh Fika Farisya,semuanya di pandang diigin.”Do you really hate me,Fika?”  

Fika Farisya menghela nafasnya.”Aku tak pernah benci kau dan aku bukan kenal sangat dengan kau.Jadi buat apa aku nak benci kau!Aku kenal kau sebab kita sekarang bekerjasama dalam projek di Seremban tak lebih dan tak kurang.Lagipun aku tak berminat nak tambah kawan,Aku rasa kau dah ramai kawan perempuan?”ujar Fika Farisya dengan sinis.

“Fika please,I betul-betul nak berkawan dengan you.You’re diffrent”ujar Tofan jujur.

Fika Farisya yang mendengar ucapan yang keluar dari mulut Tofan mula terasa seram sejuk.Tidak pernah ada lelaki yang seberani Tofan.Kalau ada dah lama makan penumbuknya.

“Really?” tanya Fika Farisya sambil menugukir senyuman pada Tofan.Senyumannya di lempar terasa keras.

“Yup,so we friend now!” jawab Tofan ringkas.

Fika Farisya membawa jari telujuk ke kepala,sambil diusap alis matanya tanda dia sedang memikirkan sesuatu.”Hmm..okey nanti aku fikirkan,”seloroh Fika Farisya sambil melangkah meninggalkan Tofan yang jelas terpinga-pinga akibat jawapan yang diberi.Belum jauh langkahnya dia berpaling ke arah Tofan yang jelas masih berdiri disitu.

“Kau tercegat kat sana lagi kenapa?Kata kau nak belanja aku makan?”soal Fika Farisya.

Tofan tersentak dengan soalan yang keluar dari mulut Fika Farisya.Dia bagai tidak percaya yang Fika Farisya akhirnya sudi berkawan juga dengannya,rasa mahu melompat entah kenapa dia berasa sangat gembira sekali.

“Cepatlah aku dah lapar kalau kau nak tegak macam tu,aku pergi dulu.”Fika Farisya terus melangkah.

Tofan yang melihat Fika Farisya melangkah cepat-cepat menyaingi dan melangkah bersama-sama.Di bibir Tofan jelas terukir senyuman yang lebar.

Megat Ammar megetap bibir.Stereng kereta di hadapannya dihentak kuat dengan tangan kanan.Diraup rambutnya dengan kasar.Hati dan perasaannya berasa sungguh pedih melihat drama sebabak antara Fika Farisya dan Tofan di hadapan matanya.Dia hanya mampu berdiam diri melihat rakan niaga bersungguh-sungguh cuba memikat hati Fika Farisya.Dari tapak projek tadi dia mengekori kereta Tofan,entah kenapa dia risau bila melihat Fika Farisya dengan senang mengikut rakan niaganya yang sememangnya kaki perempuan.Argghh…kacau semuanya,biarlah dia ,aku bukan cintakan dia!Jerit hati Megat Ammar sekali menafikan perasaan yang bertapak di dalam hatinya.

Ego,junjung ego kau tu!Kau akan menyesal Megat Ammar!Kau tengok suatu hari nanti pasti kau akan mengakui apa kata hati kau sendiri.Kutuk hatinya yang entah dari mana muncul.Cepat-cepat diusir pergi.    



BERSAMBUNG.... ;D

4 comments:

  1. Replies
    1. Assalamualaikum Arifuka Kashirin...

      Terima kasih dik sudi setia ngan cite KSK ini dari awal sampai sekarang... terima kasih.. insya-Allah ceq akan up nanti tapi sekarang agak bz sikit.... semoga ceria bak pelangi ;D

      (Fika Najwa)







      Delete
  2. Replies
    1. Assalamualaikum lisa....
      Terima kasih sudi baca .... semoga ceria bak pelangi ;)
      (fika najwa)

      Delete