FOLLOWERS

Tuesday, July 16, 2013

KASIH SI KEMBAR BAB 28






Fika Farisya turun ke dapur,pagi ini dia akan pergi ke Seremban dengan kak Ann selaku jurutera Syarikat MIFA Holding dan berjanji akan menjemputnya tepat pukul 7.00 pagi nanti.Fika Farisya mengenakan blouse cream lengan panjang paras pinggang dengan seluar slack berwarna hitam,sekali pandang macam peguam yang nak menghadiri kes pebicaraan di mahkamah,”kata hati Fika Farisya tentang penampilannnya.

“Breakfeast susu je?”Habis tersembur air susu yang diminum oleh Fika Farisya apabila suara Megat Ammar begitu dekat di telinganya secara tiba-tiba dari belakang.

Fika Farisya terbatuk-batuk akibat tersedak.

“Sorry I,tak sengaja buat you terperanjat tadi,”ujar Megat Ammar.

Pantas saja tangan Megat Ammar mengusap-usap lembut belakang Fika Farisya yang duduk di kerusi.Dia menoleh sekilas pada Megat Ammar.Masam wajahnya.

Nasib baik aku tak ada lemah jantung.Dia ini tak ada kerja lain ke tiba-tiba muncul, pagi-pagi dekat rumah orang,sakit apa?Gerutu Fika Farisya dalam hati.Megat Ammar selamba duduk di sebelah Fika Farisya.

“Marah ke?Sorry..I tak sengaja tadi,tak terniat pun nak terperanjatkan you,”ujar Megat Ammar membela diri.

Banyak cantik muka kau kata tak terperanjatkan aku.Entah apa yang mamat besi ini buat kat sini pagi-pagi nak kata jumpa ayah rasa tak kot sebab ayah sekarang ada dekat Jepun.Ini mesti nak cari gaduh dengan aku lagi,hati Fika Farisya berkata-kata kerana pelik melihat Megat Ammar pagi-pagi lagi sudah terpacak di meja makan,entah bila mamat besi ini ada disini?

Wajah Fika Farisya yang merah akibat menahan marah.Dia tidak menoleh pada Megat Ammar dan dia terus bangun menuju ke dapur.Kemudian kembali semula bersama kain di tangan.Air susu yang tumpah di atas meja dilap.

Megat Ammar hanya mendiamkan diri.Di waktu ini mendiamkan diri adalah lebih baik dari bersuara.Nanti kalau dia bersuara pasti satu rumah akan terjaga melihat pentengkaran dia dengan Fika Farisya.Bila, lagi nanti pasti akan keluar persoalan kenapa pagi-pagi lagi dia dah terpacak ke sini.Dia pun tak tahu kenapa dia boleh bangun awal dan terus keluar menuju ke sini.Nasib baik uncle Ihsan ada bagi kunci pendua rumah banglo ini kalau tak terpaksa dia menunggu salah satu penghuni rumah keluar.

Selesai mengelap meja,Fika Farisya terus meninggalkan ruang dapur tanpa menghiraukan Megat Ammar yang dari tadi tidak berkelip memandang dia,Fika Farisya sudah duduk di bangku berdekatan garaj kereta.Beg yang disandangnya tadi diletak di ruang tamu.

Mana kak Ann ini kata nak jemput aku dekat rumah pagi ini?Sekarang dah dekat pukul 7.30 pagi!Atau dia lupa!Ahh..aku telefon aje, apa susah-susah nak fikir,desis hati Fika Farisya sambil mendail nombor kak Ann,sengaja dia mengangkat tinggi-tinggi I-Phone 4s dia yang baru di hadiahkan oleh ayahnya.Ingat dia sorang aje pakai telefon canggih,aku pun ada lah.Gerutu hatinya lagi.

Fika Farisya menunggu tapi masih tidak ada jawapan dari kak Ann,di cuba balik mendail nombor kak Ann tapi masih gagal menghubungi kak Ann.Fika Farisya mula resah.

Sedang Fika Farisya resah menanti.Megat Ammar keluar bersama dengan beg di tangan.Di lihat Megat Ammar sempat memberi senyuman manis pada Fika Farisya yang nampak resah sekali.Megat Ammar terus menyimpan beg yang dibawanya tadi di bahagian tempat depan sebelah pemandu.

Fika Farisya yang bangun mahu menuju ke pintu pagar tidak jadi melangkah bila dia seakan-akan nampak beg yang baru di simpan oleh Megat Ammar di tempat duduk sebelah pemandu seperti begnya sahaja.Laju Fika Farisya berjalan menuju ke arah kereta lamborghini veneno Megat Ammar.

“Ehhh…kenapa kau culik beg aku?”soal Fika Farisya.

Megat Ammar masih tersenyum lagi.”Bila masa I culik beg you,I tolong simpan sebab I nampak muka you resah gelisah tunggu kak Ann yang tak akan datang punya!”ujar Megat Ammar sambil melangkah masuk ke kereta lamborghini veneno kesayangannya.

Fika Farisya memandang Megat Ammar seperti nak telan aje.Keningnya berkerut.

“Mana kau tahu kak Ann tak datang?Nanti aku call dia balik,”ujar Fika Farisya sambil cuba mendail nombor kak Ann,tapi belum sempat telefon I-phone 4snya ditekap ke telinga tiba-tiba Megat Ammar bersuara.

“Dah jom masuk.jangan ingat I nak keluar dating dengan you pulak,kebetulan I ada hal kat Seremban apa salah you naik kereta mahal I,lagipun kereta you kat bengkelkan?Bila lagi you nak merasa naik kereta ini,”sindir Megat Ammar.

Dia ingat aku kempunan ke nak naik kereta tak cukup ruang ini,aku rela lagi naik kereta lembu tahu!bentak hati Fika Farisya.

“Takpelah macam tu.Kau pergi lah dulu,nanti saya minta tolong Zafril hantarkan aku dekat sana tak pun aku minta tolong Tofan rakan niaga kita semalam ,dia ada offer aku pergi sama!,”jawab Fika Farisya tapi matanya dipaling dan menuju ke pintu pagar tanpa menghiraukan Megat Ammar yang seperti mahu menjawab balik.Malas aku nak dengar!

Megat Ammar yang mendengar nama rakan niaganya disebut mula terasa bahang.Merah padam mukanya akibat menahan marah.Dia ingat aku nak sangat ke pergi dengan dia,tak hinggin aku,”gerutu hati Megat Ammar.Dalam dia melihat Fika Farisya  menunggu di depan pintu pagar dia tersenyum sinis.Entah kenapa semalam dia menghubungi jurutera yang mahu pergi dengan Fika Farisya supaya tidak jadi menjemput gadis itu pagi ini.Dia ada sesuatu untuk Fika Farisya.

Megat Ammar yang sedari tadi duduk di dalam melihat Fika Farisya yang masih setia berdiri di depan pintu pagar,terus menghidupkan enjin kereta.Kemudian bergerak dan berhenti betul-betul di sebelah Fika Farisya.

“Ann tak call you ke?”Tanya Megat Ammar.

Fika Farisya yang berdiri di tepi pintu pagar terus memandang dengan wajah tidak puas hati.

“Kenapa?”

Megat Ammar sudah tersenyum,tapi bagi Fika Farisya pulak senyuman dari Megat Ammar macam sembunyikan sesuatu.

“Malam semalam dia call I,dia beritahu yang dia tak dapat nak ambik you dekat sini sebab ada hal.So dia minta cuti kecemasan.”bohong Megat Ammar.

“Hmmm…kalau macam itu aku call Tofan atau Zaf aje.”balas Fika Farisya.

Megat Ammar yang mendengar sudah seperti terbakar bila melihat kedegilan Fika Farisya. 

“You tak payah nak jadi perempuan tak berapa gatal pulak pagi-pagi ini,cepat masuk I dah lambat ini.!”arah Megat Ammar.

Fika  Farisya masih berdiam diri.Dia langsung tidak gentar dengan arahan itu.Ada aku kisah!

“Fika ,please…”panggil Megat Ammar namun Fika Farisya seperti tidak mengendahkannnya.
Megat Ammar mendengus sedikit.

“Fika!”Panggilnya kuat. 

Fika Farisya yang mendengar namanya dijerit terus memandang Megat Ammar.

“Apa?”jawabnya baran.Pagi-pagi dah cari gaduh dengan aku.Memang tak betul lah Tuan Megat ini,kalau dia nak pergi,pergi je lah buat apa nak angkut aku sekali!omel Fika Farisya perlahan.

Megat Ammar mendengar omelan dari mulut Fika Farisya.Ditatap wajah Fika Farisya yang memandangnya.

“Oh my God!Buruk betul perangai you ini…”Spontan perkataan itu terpancul dari mulut Megat Ammar.

Fika Farisya sudah mengecilkan matanya.

“Apa masalah kau pagi-pagi ini dah nak ajak aku bergaduh,suka-suka kau cakap perangai aku buruk!Habis perangai kau elok sangat ke,”bebel Fika Farisya dengan nada geram lalu terus berpusing ke tempat duduk sebelah pemandu dan ingin mengambil begnya.

“Hei!I tak ada masa nak layan,cepat masuk sekarang!You tak payah nak cuba call rakan niaga I dia dah sampai dekat sana dah,”beritahu Megat Ammar.

“Kau paksa aku kenapa?Aku tak naik kereta sempit kau ini!,”bangkang Fika Farisya.

You nak I tekan hon ini ke?Biar semua orang bangun?You nak masuk atau tak ini,”ugut Megat Ammar sambil tangannya bersedia menekan ‘hon’.

Fika Farisya yang mencebik bibirnya,terpaksa menurut kehendak mamat besi ini.Benci!Benci!Benci!,bentak hatinya.

Tahu kau takut,tak adalah keras sangat.Senang rupanya ugut sikit terus jalan macam lembu kena cucuk hidung,desis hati Megat Ammar sambil tersenyum puas.Kemenangan di pihaknya.

“Fika,you tak bawak beg besar sikit ke?Mana tahu kita akan bermalam kat sana,”ujar Megat Ammar.

Fika Farisya menggeleng-geleng.

Kenapa pulak aku nak bermalam kat sana.Lagipun tempat itu tak jauh kita sempat balik hari.Tak ingin aku nak bermalam kat sana dengan kau!”rungut Fika Farisya di dalam hati.

Sepanjang perjalanan ke Seremban hanya bunyi radio sahaja yang kedengaran.Fika Farisya sejak masuk langsung tidak memandang ke depan sebaliknya dia mengadap cermin tingkap yang bertinted gelap.Geram.Kereta warna hitam,cermin warna hitam nasib baik dia tak hitam kalau tak memang cukup pakej mamat besi ini,sempat Fika Farisya mengutuk Megat Ammar dalam diam.

Megat Ammar yang bosan dengan suasana sepi dan sunyi terus mematikan radio yang tadi rancak bercelotoh.Sengaja dia berbuat begitu,mesti perempuan yang macam batang kayu ini sakit hati sebab aku matikan radio!

Fika Farisya mengetap bibirnya.Dia masih setia mengadap ke luar tingkap malas dia nak bertekak dengan mamat besi ini.Baik aku diam lagi baik! Tak pun aku tidur lagi best,”jawab hati Fika Farisya.

“Fika,I tak nampak uncle Ihsan pun?Mana uncle Ihsan dan seminggu I tak jumpa dia,”Megat Ammar tiba-tiba bersuara,terpaksa dia mengalah kalau nak harap perempuan ini bukak mulut alamat sepanjang perjalanan dia memang bosan.

Fika Farisya yang mendengar buat-buat tidak dengar.Dia masih diam tanda dia tidak suka bercakap ketika ini.

“Fika!!”jerit Megat Ammar.

“Apa!” jawab Fika kuat.

“You dengar tak?”soal Megat Ammar.

“Dengar…”ujar Fika Farisya selamba.

“Habis kalau dengar kenapa tak jawab soalan I?”

“Malas nak layan baik aku kira pokok-pokok yang aku nampak.”

Kereta lamborghini veneno Megat Ammar terasa bertambah laju di rasakan.’Siapa suruh kau tanya soalan bodoh tu! Kau mesti tahu yang ayah dan papa kau sekarang dekat jepun,lagi mau tanya.Haa..tekanlah pedal minyak tu kau ingat aku nak takut kau bawak laju-laju macam ini!Jangan harap aku nak merayu dekat kau minta slowkan kereta sempit ini,nampak aje cun kereta ini tapi dah semua hitam langsung tak menarik cuba kau bagi warna sikit mesti tambah cun.Bagus jugak kau bawak laju-laju macam ini boleh cepat sampai,’omel Fika Farisya sendirian.

Dalam waktu Fika Farisya mengomel sendiri,telefon I-phone 4snya berdering didalam poket seluarnya.Berkerut dahinya melihat nombor ysang tidak dikenali. 

“Nombor siapa ini?Nak jawab ke tak?Tak payah jawablah biar ajelah kang penat dia berhenti sendiri,”desis hati Fika Farisya.

Megat Ammar menjeling sekilas ke arah Fika Farisya yang membiarkan telefon bimbitnya berdering banyak kali,naik bingit telinganya mendengar.

“You angkat call tu,bingit telinga I!”arah Megat Ammar marah.

“Suka hati aku lah nak angkat ke tak?Yang kau sibuk kenapa?”

“I bukan busy body hal you tapi phone you tu buat telinga I boleh jadi pekak tahu,kalau you tak nak angkat bagi phone you kat I biar I tolong jawab bagi pihak you,”ujar Megat Ammar geram sambil sebelah tangannya mahu mengambil phone Fika Farisya.

“Tak payah kau nak pandai-pandai angkat call dari phone aku.Pandailah aku nak jawab!Sibuk!,”ujarnya.Akhirnya Fika Farisya menjawab juga.

“Assalamualaikum,”Fika Farisya memberi salam.

“Walaikumusalam.”

Terus berubah muka Fika Farisya sebaik sahaja mendengar suara mamat berlagak yang pernah dia bagi penumbuk dulu.

Alamak!Macam mana dia boleh dapat nombor aku ini!Hish!Aku dahlah tak nak bercakap dengan dia,macam mana aku boleh terjawab call dia ini.Ini semua si mamat besi punya pasal tak pasal-pasal aku kena layan jugak,lecehlah macam ini!Fika Farisya membebel sendiri.

“Hello..hello!suara pemanggil disana bersuara bila dia berdiam diri.

Berlapis-lapis dahi Fika Farisya jadinya.Malasnya…. 

“Haaah… Hello nak apa Encik Tofan call saya ini?”

Megat Ammar yang sedang memandu terus memandang sekilas ke arah Fika Farisya.Tofan!Kenapa dia call si Fika pulak biasa kalau ada apa-apa urusan pasal projek mesti dia call aku dulu.

“Kau lupa ke yang kau dah serahkan projek ini dekat si Hakim dan Fika,so memang kenalah kalau si Tofan itu nak call salah seorang dari mereka.Atau kau cemburu.Baik kau mengaku jelah yang kau suka kat bini kau,’Akal Megat Ammar berkata-kata.

Cepat-cepat Megat Ammar mencantas segala yang dikatakan oleh akalnya tadi.Aku bukan cemburu Cuma pelik je kenapa si Tofan ini tak call si Hakim kan sama aje!

Megat Ammar memandang sekilas ke arah Fika Farisya yang nampak rancak berbual dengan Tofan,tadi bukan ke Fika Farisya ini nak tak nak je melayan si Tofan ini aku tengok lama aje mereka berborak?Borak pasal projek ke pasal hati!omel Megat Ammar perlahan.

“Okey..Encik Tofan sekejap lagi kami sampai.Assalamualaikum”ujar Fika Farisya menamatkan panggilan dari Tofan. 

Fika Farisya yang mendengar omelan Megat Ammar memandang sekilas ke arah Tuan Megat.”Tuan Megat nak tahu ke butiran perbualan aku dengan Encik Tofan, ini bukan soal hati ini soal tapak projek yang kita nak pergi, ada masalah di sana.Puas hati! Jangan berburuk sangka dekat orang kalau kita tak tahu hujung pangkal sesuatu cerita,”ujar Fika Farisya sambil tersenyum sinis.

‘Errkk…bukan aku bercakap dalam hati ke tadi?Jangan-jangan…adoii malunya aku!’desis hati Megat Ammar.





BERSAMBUNG.... Maaf FN tak dapat update KSK ...terima kasih sudi layan cite dari FN yang tak berapa nie... maaf jika ada salah dan silap FN.... semoga ceria bak pelangi ;)

11 comments:

  1. best la....x sabar tgu sambungan yer

    ReplyDelete
  2. lynda...

    Assalamualaikum lynda.. terima kasih sudi baca dan setia ngan KSK yang tak seberapa nie...insyallah nanti FN usaha entry baru KSK.... semoga ceria bak pelangi ;)

    ReplyDelete
  3. Megat Ammar ego tak mahu mengaku perasaan cinta pada Fika. Dahlah bercinta dengan musuh ketat Fika, apa akan jadi kalau Megat Ammar tak mahu lepaskan Fika.

    ReplyDelete
  4. Seri Ayu...

    Terima kasih sudi baca bab nie...sentiasa menyokong FN.. semoga ceria bak pelangi ;)

    ReplyDelete
  5. nurul nuqman....

    Terima kasih,insyallah nanti ada sambungannya ;) semoga ceria bak pelangi

    ReplyDelete
  6. Kak Long Ruby...
    Terima Kasih kak long sudi baca cite yang tak berapa perasaan nie..ngee semoga ceria bak pelangi ;)

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. Assalamualaikum ... terima kasih Lisa sudi baca karya dari ceq yg tak berapa ini.... semoga ceria bak pelangi ;D

      (Fika Najwa)

      Delete
  8. Hai, kalau saya jadi Si Fika, saya biar je dia nak tekan hon. Ada saya kisah? Tekanlah! Tak berani punya! Tapi kalau dia dah jerit kuat tu, memang kena jugalah. Tapi kena bagi hati dia panas. Cakap nak date dengan Tofan ke.

    ReplyDelete