FOLLOWERS

Wednesday, June 12, 2013

KASIH SI KEMBAR BAB 25

OLEH : FIKA NAJWA


Fika Farisya dan Zafril Zafuan yang beriringan berjalan masuk ke Secret Resipe.Dia melihat Kak Rissa,ayah,paklong Ilman,Mak dan ayah Hassan sedang duduk di satu sudut sambil berborak menanti kedatangannya.Fika Farisya berhenti di pandang setiap sudut,nafas dilepaskan perlahan insan yang selalu di nantikan tidak hadir ketika ini.Masih benci lagi ke insan itu?

Zafril Zafuan yang melihat langkah Fika Farisya yang tiba-tiba berhenti turut berhenti dan merenung ke arah Fika Farisya.

“Fika,kau menung apa lagi tengah-tengah jalan ini,”Zafril Zafuan menepuk lengan Fika Farisya.”Jom..semua dah tak sabar nak jumpa kau terutama tunang kesayangan hamba.”

Fika Farisya yang mendengar naik geli telinganya.Sejak bila pulak si Zafril ini pandai bermadah romantik segala, dah macam ‘mat romeo’ aje aku tengok,”desis hati Fika Farisya.

“Tak ada apa-apa aku cuma nak tengok mereka dari jauh,seronok tengok mereka macam tu!”ujar Fika Farisya sambil bibirnya mengukir senyuman bahagia.

Fhyka Arissa yang nampak kelibat adiknya, bangun dari tempat duduknya ,terus mendepangkan tangannya sebaik melihat adik bersama Zafril Zafuan.Fika Farisya tidak dapat mengawal perasaan gembiranya di kala ini.Kedua-dua adik beradik tu saling berpelukan dengan begitu erat sekali,melepaskan rindu yang telah lama bersarang sekian lama.

Zafril Zafuan,Megat Ilman,Megat Ihsan tersenyum melihat gelagat Fika Farisya dan Arissa yang masih berpelukan lagi,memang kalau si kembar ini dah berjumpa mahu orang sekeliling dia tak hiraukan.
“Dah..dahlah tu Fika,aku pun nak rasa peluk kamu berdua pulak,”tegur Zafril Zafuan pada kelakuan Fika Farisya dan Fhyka Arissa yang terlampau teruja bertemu semula.

“Kau jangan nak mengada!Nak peluk aku dengan Kak Rissa erkk,kang lebam biji mata kau aku buat!Kau nak rasa ke?”seloroh Fika Farisya sambil mengenggam tangannya.

“Eehh…kau simpan jelah penumbuk kau tu untuk orang teristemewa kau!” jawab Zafril Zafuan menyerah kalah,bukan boleh percaya si Fika ini kang tak pasal-pasal lebam mata dia.Nanti hilanglah saham ketampanannya.

“Tahu pun takut,”ujar Fika Farisya sambil lengan Fhyka Arissa makin erat dipautnya.

“Sudahlah tu,Zaf,Fika kamu berdua ini kalau berjumpa ada aje yang kamu nak gaduhkan,”Mak Tija tiba-tiba menyampuk perbualan antara anak-anaknya.

Fika yang mendengar suara Mak Tija terus memeluk erat,dicium pipi tua tu berkali-kali.Fika Farisya merungkaikan pelukan Mak Tija.Disalami ayah Hassan dan paklong Ilman.Saat matanya bertemu dengan ayahnya di lihat ayah sedang tersenyum manis buatnya,tanpa menunggu lama Fika Farisya terus memeluk manja tubuh Megat Ihsan,erat sekali seperti dia tidak mahu lagi berpisah lagi dari keluarganya.

“Kriuk…kriuk..”

Fika Farisya terasa ayahnya menolak tubuhnya perlahan-lahan sambil memandang Fika Farisya kening Megat Ihsan sengaja di naikan,dia tergelak kecil diikuti semua yang ada di situ.

Fika Farisya yang melihat semua orang tergelak,hanya tersengih kelat sambil mengaru kepala yang tidak gatal.

“Maaf…adik laparlah ayah tu yang perut adik berbunyi tu semua si Zafril ini punya pasal asyik sangat pandang pramugari yang lalu kat depan dia,lepas makan ,jom kita balik okey,”usik Fika Farisya mengenakan Zafril Zafuan.Dia nampak mata Zafril Zafuan besar merenungnya.

Fhyka Arissa,Megat Ihsan,Megat Ilman,Haji Hassan dan Hajjar Tija yang mendengar tergelak mendengarnya.Mereka sekeluarga menikmati makan tengah hari dengan begitu berselera di Secret Resipe.Meja makan itu riuh dengan gurau Fika Farisya dan Zafril Zafuan.

“Fika…macam ini, esok kau bolehlah start kerja kau kat MIFA Holding,ringan sikit beban aku,”tiba-tiba Zafril Zafuan bersuara.Semua mata memandang ke arah Fika Farisya.

Fika menghembuskan nafas perlahan.”Hhmm.. aku rasa aku nak cuti lagi sebab aku nak enjoy dulu baru fokus pada kerja,sekarang biar kau ajelah kerja sebab kau nak kahwin so nak kumpul modal kan?”balas Fika sambil berseloroh.Dia tak pasti bila dia akan masuk mulakan kerja di MIFA Holding,pasti dia akan bersemuka dengan Mak Engku dan Megat Ammar.Apa aku kuat ke nanti?Persoalan yang sering berlegar-legar di dalam fikirannya.

“Amboii..banyak cantik kau punya muka,tak ada aku nak kau start esok jugak!Titik!,”arah Zafril Zafuan.

“Kak Rissa…tengok bakal suami kak Rissa ini dah macam bigboss pulak dekat syarikat main paksa-paksa adik.”Fika Farisya mengadu pada Fhkya Arissa sambil kepalanya di lentok manja di bahu Fyhka Arissa.

“Zaf,cuba you tolak ansur sikit kan adik I baru balik.Biar dia rehat dekat rumah.”jawab Fhyka Arissa sambil menyenitkan ke arah Zafril Zafuan. 

Fika Farisya yang mendengar jawapan kakaknya tersenyum lebar.Di naikan ibu jarinya pada Zafril Zafuan.Di tergelak melihat muncung Zafril Zafuan mencebik.Apa kau ingat kau boleh memang lawan aku ke,Zaf?Sekali Kak Rissa bagi arahan terus cair menurut aje mamat ini, desis hati Fika Farisya.

Haji Hassan dan Hajah Khatijah hanya mengelengkan kepala mereka melihat keletah Fika Farisya dan anak mereka ada sahaja modal mereka nak bergaduh dari dulu sampai sekarang,macam budak-budak.

“Ayah,kenapa ayah asyik pandang adik aje?Ada yang tak kena ke ayah?Muka adik comot ke?”soal Fika Farisya bertubi-tubi pada Megat Ihsan.

Megat Ihsan tersenyum manis,lalu mengeleng.”Bukan ayah tengok sekarang adik bertambah cantik aje ayah tengok dah macam model,”ujar Megat Ihsan.Mata anaknya yang membuat dia terus memandang Fika Farisya,dia sangat merindui pemilik mata coklat hazel milik isterinya yang kini milik puteri bongsunya yang mengingatkan dia pada Rahmah Khalissa.

Fika Farisya yang tahu perasaan ayahnya kini.Ayah pasti sedang fikirkan ibu.Dia tahu matanya pasti mengingatkan ayah tentang ibu.Dia cukup pasti itu walaupun dia membesar bersama ibu,sedikit sebanyak dia tahu perasaan ayah.

“Uitt… yea ke ayah? Adik bertambah cantik dan cun macam model,wahhh kalau macam ini adik boleh jadi model ini,bolehhh la….”belum sempat Fika Farisya menghabiskan kata-katanya cepat-cepat Zafril Zafuan potong.

“Uweakk….kau jangan perasaan,ayah cakap macam tu sebab nak senangkan hati kau aje,jangan lebih-lebih,”potong Zafril Zafuan. 

Fika mengetap bibirnya.Eeee si Zaf ini kalau ada orang puji aku mesti dia bidas.Ini tak boleh jadi ini,”omel Fika Farisya perlahan tapi dapat di dengar oleh semua yang duduk di meja itu.

“Apa kau cakap ,Zaf?Aku perasan,kau sedar tak kau kutuk siapa ini?Anak siapa?”cabar Fika Farisya.

“Pasal aku tahulah aku terpanggil nak potong cakap kau sebelum kau terbang jauh nun kat atas sana,”jawab Zafriul Zafuan sambil bibirnya di muncungkan.

“Alaaa..aku tahu ayah saja ambil hati kau supaya kau tak….”

Belum Zafril menyudahkan terus di potong oleh Fika Farisya.”Ayah…apa kau panggil dekat ayah aku?Kau dah panggil ayah,aku tak salah dengar ke?Belum rasmi dah panggil ayah.Aku rasa kau yang perasan ini,”usik Fika Farisya.

Glup!tertelan air liur Zafril Zafuan.Adoii macam mana boleh aku tersasul depan minah ini desis hati Zafril.Semua yang berada di meja masih tertawa dengan gelagat Zafril Zafuan dan Fika Farisya yang ada sahaja topik nak di usik antara mereka.

“Dah…dah Fika,Zaf cepat makan tu.Boleh kita balik lepas ini ibu tahu anak mak ini dah penat sebab baru sampai dari UK mesti rasa….apa kata orang putih tu Jet leg.”sampuk Hajah Tija.

Bergema ketawa mereka semua mendengar Hajah Tija menyebut Jet leg.

“Ibu bukan Jet Leg lah ibu tapi Flat,”ujar Zafril Zafuan.

“Alaa..salah sikit aje tu,bunyi pun sama aje,”bangkang Hajah Tija.

“Sudah lah Tija oooii..sakit perut kami kamu buat,sekarang bukan Fika  atau Zaf lagi yang buat kami gelak tapi kamu pun turut join sama.”kata Haji Hassan.Lihat bibir isteri muncung bila di usik begitu.

“Jom kita balik,kita sambung dekat rumah perbualan kita ini,Paklong tengok kamu pun letih Fika.”sampuk Megat Ilman.

******

Zafril Zafuan yang melihat sahabatnya sperti cacing kepanasan,dari duduk,berdiri dari berdiri mundar-mandir di depannya.Jelas terpamer di wajah Fika Farisya,di lihat Fika Farisya mengigit bibirnya seperti mencari idea aje gaya perempuan ini.

“Fika,kau kenapa dari tadi aku tengok resah,risau,ralat dah macam 3R aje aku tengok kau ini,cuba kau tarik nafas dan bertenang sikit.”usik Zafril Zafuan yang sudah menarik kerusi untuk Fika Farisya.

“Aku tak ada mood nak duduk,kau aje lah duduk aku tengah risau ini.Kau mana tahu masalah aku,”balas Fika Farisya dengan suara lemah tapi muka tetap selamba.

Zafril Zafuan mengerutkan dahinya.Eehh,boleh pulak ada mood nak duduk perempuan ini,desis hati Zafril Zafuan.Tidak pula Zafril berminat untuk membalas atau menyanggah kata-kata Fika Farisya.Lebih-lebih bila melihat wajah Fika Farisya seperti ‘mak guard’ yang menjaga keamanan aje lagaknya.

“Zaf,kau rasa apa yang Mak Engku nak cakap nanti?Aku kena minta kak Rissa teman aku masuk ke dalam ke?Aku tak sedap hatilah apa kata kita cancel aje perjumpaan ini.Aku naik seramlah bila tengok muka Mak engku nanti,sure dia nak marah dan bagi amaran kat aku nanti.Aku rasa tak….”Wajah resah Fika Farisya jelas terpamer di mukanya.

Zafril sudah bangun dari kerusi dan menghalang Fika Farisya dari mundar mandir.Dia mengelengkan kepala sambil jari telunjuknya digerak-gerak ke kiri dan ke kanan tanda tidak setuju.

“No way..no way… Kau kena jumpa jugak hari ini,tak boleh ngelat lagi,tak kan kau nak mengalah lagi jadi aku rasa ini lah masanya kau bersemuka dengan Mak Engku.Lagipun kita dah practice apa yang perlu kau buat.Kau nak takut apa lagi,cuba kau buat muka derk kau tu mesti Mak Engku tak banyak cakap punya.Semalam bukan main semangat juang kau depan ayah dan kak Rissa, kau kata tak gentar konon. Ini sekarang bila dah ada kat sini kecut pulak.Apa kau ini cakap tak serupa bikin…malu weii!”Marah Zafril Zafuan sambil di paling ke arah lain.Tanda protes dia tidak setuju jika Fika Farisya tidak mahu bertemu dengan Engku Habibah.

Nak proteslah tu paling-paling muka ke arah lain konon!”Aku bukan apa Zaf,aku tak kecut lah,tapi aku takut nanti kalau Mak Engku cakap yang bukan-bukan tentang arwah ibu aku mau aku melenting nanti,kau bukan tak tahu aku sayang ibu aku dan aku tak sanggup nak dengar hinaan atau makian untuk ibu aku.Aku takut aku jadi cucu yang menderhaka pulak.Aku tak nak lah buat ayah dan kak Rissa sedih kalau aku melawan nanti,kau pun tahu kan kalau ada orang cuba sakiti ibu aku,aku pasti balas balik takut-takut nanti aku tertumbuk lak Mak Engku nanti macam mana aku tumbuk muka hensem mamat besi kang lepas kena tumbukan aku mesti dia kena serangan jantung,macam mana?,”Fika Farisya cuba mencari alasan supaya sahabat baiknya termakan dan bersetuju dengannya untuk pulang sahaja.

“Tak nak jadi cucu derhaka konon.Takut tertumbuk muka Mak Engku bagai.Hei,Fika!Aku tak suruh kau jadi cucu derhaka atau tumbuk muka Mak Engku,aku cuma nak kau jadi berani dan pertahankan maruah kau dan keluarga kau dari di hina dan di caci oleh Mak Engku atau lebih tepat Tok Wan kau sendiri.Aku jamin kau tak akan tertumbuk punya,kau kan sayang dekat Mak Engku!Lagi satu tak akan kena serangan jantung pun Mak Engku kau tu.

Apapun alasan kau aku tak boleh terima dari kau takut jom kita pracite lagi sekali.Semalam kau kat rumah kau langsung tak hayati watak kau tak ada feel ,kaku.Okey sekarang aku keluar dulu nanti aku masuk kau anggap aku Mak Engku,”balas Zafril Zafuan.Sungguh sayang sekali Zafril pada Fika Farisya sampai begitu sekali dia memberi semangat untuk Fika Farisya supaya berani berhadapan dengan Mak Engku.

Pintu terkuak dari luar,jelas Zafril melangkah masuk.Fika Farisya dengan penuh yakin melemparkan senyuman pada Mak Engku palsu.Pintu tertutup sendiri.

“Aku ada hal nak bincang dengan kau…,”Zafril melembutkan suara garaunya,ala-ala suara perempuan konon.

Fika Farisya yang mendengar tidak lekang dengan senyuman lebar dan manis.

“Apa yang kau senyum-senyum?Kau ingat aku nak jumpa kau ini nak tengok kau senyum,kau jangan buang masa aku.Kau tahu kenapa aku panggil kau ke sini?”Keras suara nada Zafril Zafuan.

Fika Farisya menarik nafas dan berdehem sedikit,dengan keyakinan yang cuba di bina,wajah Mak Engku itu di pandang dengan serius.

“Maaf Mak Engku,adik…,”

"Salah,sayalah biar nampak formal sikit..”sampuk Zafril Zafuan yanmg duduk di kerusi kulit.

“Errkk..maaf Mak Engku,saya tak tahu kenapa Mak Engku panggil saya tapi saya tahu ini mesti tentang wasiat arwah maklong Ainnur dan ibu saya,betul tak!Saya rasa tak ada apa yang saya nak bantah tentang wasiat itu,sebab apa yang tertulis adalah amanat terakhir dari maklong dan ibu jadi saya rasa tak salah kita cuba tunaikan amanat tu,kalau Mak Engku keberatan nak terima saya tak boleh nak kata apa,tapi saya nak Mak Engku tahu pendirian saya tetap saya akan terima semua yang telah tertulis untuk saya tanpa ada bantahan,”begitu bergaya cara Fika Farisya menunturkannya.

“Kau tak menyesal dengan keputusan yang kau buat ini?”

“Insyallah saya tak akan menyesal dengan apa yang saya buat,”sambung Fika Farisya lagi.
Zafril sudah menepuk-nepuk tangannya gembira.

“Ingat lepas kau kata macam tu kau terus keluar tanpa pandang ke belakang lagi.Ingat tu!Aku gerenti mesti Mak Engku tu terdiam punya.,”jawab Zafril Zafuan.

Fika Farisya mengangguk dengan wajah yang begitu berkeyakinan.Kini dia yakin walaupun apa yang berlaku dia tidak akan mengelak lagi mahu berjumpa Engku Habibah.Chaiyok!!

Dalam mereka berdua seronok dengan lakonan masing-masing,pintu terkuak dari luar.Zafril Zafuan yang duduk di kerusi empuk milik Megat Ihsan cepat-cepat bangun dan berdiri di sisi Fika Farisya.

“Adik…,dah ready nak jumpa Tok Wan?Tok Wan ada di luar sekarang,”

Gulp! Tertelan air liur Fika Farisya bila kak Rissa memberitahu bahawa Mak Engku berada di luar sekarang.Dia sudah mengangkat kening pada Zafril Zafuan.

Pelik kenapa pulak Mak Engku nak berjumpa dia di bilik ayahnya bukan bilik Mak Engku,sejak bila pulak Mak Engku sanggup menceamar dulinya untuk jumpa aku bukan aku yang di panggil ke?Fika Farisya melahirkan kecurigaannnya.

Don’t worry aku ada kat belakang kau..kau buat apa yang kita rancang tadi,”sanggah Zafril Zafuan.

“Adik boleh ke Tok Wan masuk?Atau adik nak kak Rissa teman?soal Fhyka Arissa sambil melangkah ke arah adiknya.Tangan adiknya digenggam tanda dia juga ada di sisi Fika Farisya.

“Tak payah kak Rissa biar adik yang hadapinya sendiri,adik boleh aje,”Fika Farisya menjawab walaupun dia tak berapa yakin dengan dirinya.

“Adik pasti nak jumpa berdua aje dengan Tok wan?Jadi boleh kak Rissa panggil Tok wan masuk ke sini sekarang?”

“Yup…boleh kak Rissa.Kak Rissa jangan risau tentang adik,adik okey aje.”

Fyhka Arissa sempat memeluk erat adiknya,sambil membisikan sesuatu di telinga Fika Farisya,”Kak Rissa dan ayah ada di luar. Kalau adik perlu bantuan ayah dan kak Rissa nanti panggil aje kami.”

Fika mengangguk.Zafril Zafuan yang sempat menepuk bahu Fika Farisya sebelum bergerak keluar bersama-sama Fyhka Arissa.Kini bila pintu bilik ayahnya di tutup,Fika menarik nafasnya.Dia cuba bertenang.

Pintu bilik dibuka,seraut wajah Engku Habibah melangkah masuk dengan tenang sambil meuju ke kerusi kulit milik ayahnya.

“Duduklah buat apa kau tengak macam tiang elektrik,”sinis Engku Habibah mengarahkan Fika Farisya duduk di kerusi bertentangan dengannya.

Terkaku sejenak Fika Farisya mendengar suara diingin Engku Habibah.

“Kau sihat?”mukadimah Engku Habibah memulakan perbualan.

Fika Farisya memandang sekeliling bilik ayahnya,kalau-kalau ada orang yang bertanyakan tentang dia sihat ke tak?

Engku Habibah hanya menjadi pemerhati sahaja melihat Fika Farisya langsung tidak mengeluarkan sebarang suara dari tadi pertanyaannya tadi lansung tidak di jawab oleh cucunya itu.Engku Habibah mula bosan melihat Fika Farisya yang seperti mencari seseorang di dalam bilik itu.Namun dia harus bersabar demi mencapai visinya dia harus mengikut retak Fika Farisya anak Rahmah Khalissa yang sangat di bencinya.

“Fika sihat?”Engku Habibah cuba bertutur lembut.

Fika Farisya terlopong bila mendengar semula soalan dari mulut Engku Habibah dari ber ‘kau’ dah bertukar namanya pulak.

Fika Farisya pantas mengangguk tanpa mengeluarkan sebarang suara.Lakonan yang cuba di lakonkan bersama Zafril Zafuan tadi hilang entah ke mana.Kosong.Rasa gugup pun ada juga bila pertama kali mendengar suara Mak Engku lembut,biasanya kalau berhadapan dengannya pasti suara Mak engku bagai memakai microfon aje.

“Fika,Mak Engku sebenarnya…”Engku Habibah tidak jadi menghabiskan ayatnya.Dia seperti berfikir sejenak.

Fika Farisya yang dari tadi menunduk memandang lantai terus mengangkat kepalanya memandang Mak Engku.Dia menanti apa yang akan keluar dari mulut Mak engku untuknya.

“Mak Engku nak ucap selamat datang pada Fika dan kita bersatu kembali seperti sebuah keluarga,Mak Engku nak Fika tahu mak engku tak ada halangan untuk Fika dan Ammar nak berkahwin.Mak Engku senang dengar wasiat tu.”begitu lembut tutur kata Mak Engku pada Fika Farisya.
Fika Farisya bagai tidak percaya dia bagai tidak percaya insan yang begitu membenci dirinya dan ibunya kini boleh bertutur lembut dengannya.Buat masa ini dia tidak berani mengeluarkan suara ,mulutnya bagai terkunci.Dia sendiri masih terpegun dengan tutur lembut bahasa yang keluar dari mulut  Mak Engku.Fika Farisya masih diam tidak memberi sebarang respon dari soalan Mak Engku tadi.

Jelas kedengaran Engku Habibah menarik nafas.

“Kenapa Fika tak jawab soalan Mak Engku tadi?Mak Engku tahu wasiat ini berat untuk Ammar dan Fika tapi itu lah tandanya arwah menyayangi kamu berdua,dan Mak engku yakin yang Fika pasti setuju dengan segala yang dah di baca oleh uncle Fuad tempohari.”

“Urrmm….”hanya itu yang mampu di jawab oleh Fika Farisya.

Engku Habibah dapat membaca gerak geri Fika Farisya tika ini dia tahu mesti cucunya berasa pelik dengannya.Perubahan karakternya mendadak pasti membinggungkan Fika Farisya,namun dia tidak peduli apa yang ada di fikirannnya sekarang visinya untuk merampas kembali harta dari Fika Farisya tercapai walaupun dia harus bersabar dan bercakap lembut di depan cucu yang di benci,siapa lagi kalau bukan anak-anak Rahmah Khalissa.

“Mak Engku nak Fika tahu yang Mak Engku tak kisah kalau Fika yang menguruskan MIFA Holding dan menjadi salah satu ahli lembaga pengarah yang memegang syer kedua terbesar selepas Mak Engku,tapi satu perkara Fika kena fikirkan…”Engku Habibah terhenti seketika.

Fika memandang Engku Habibah,dia menanti apa lagi yang bakal keluar dari mulut Engku Habibah.

“Fikirkan tentang permintaan arwah maklong dan ibu kamu.Hajat arwah yang hendak Fika dan Ammar disatukan…”

Fika yang mula hendak memotong percakapan Engku Habibah tadi,terpaksa berdiam bila melihat Engku Habibah memberi isyarat tangan supaya dia mendengar dulu apa yang nak di sampaikan oleh Mak Engku.

“Fika kena tahu syer itu bukan sikit,syer 40 peratus itu hanya alasan untuk arwah menyampaikan hajat sahaja,mak engku yakin Fika mesti tak sanggup mengecewakan  arwah maklong dan ibu Fika bukan?Mak engku yakin kenapa arwah memilih Fika untuk menjadi menantu dan isteri pada Ammar.”Beria-ria Engku Habibah memujuk Fika Farisya.

Fika Farisya terdiam,kini kepalanya berdeyut,ini rasa macam nak pitam dah ada ini.Entah kenapa dia lagi suka pada Engku Habibah yang asal dari yang ini.

“Tapii… mak engku saya pasti yang Tuan Megat Ammar tak setuju dengan perkahwinan ini dia kan…”

Belum sempat Fika Farisya menmyelesaikan ayatnya,Engku Habibah sudah memotong,”Pasal perkara itu Fika tak payah risau Mak Engku dah berbincang dengan Amm,dan Amm sanggup terima Fika sebagai isteri demi menyempurnakan hajat arwah mama Amm.Kata Amm lagi itu saja cara dia dapat membalas jasa arwah mamanya.”

Fika Farisya tersenyum,dia tersenyum bukan terharu dengan pengorbanan yang di buat oleh Megat Ammar untuk merealisasikan impian arwah maklong Ainnur,tetapi terlampau terkejut melihat betapa bersungguh-sungguhnya Mak Engku memujuknya supaya dia berkahwin dengan cucu kesayangannya.Serasa selepas ini,pasti dia akan menjadi mangsa dera nenek dan cucunya alamatnya dia bakal menempah katil hospital dalam masa terdekat ini.

Fika Farisya tersenyum hambar memandang Mak Engku yang duduk selesa di depannya,satu lakonan yang begitu hebat dari Engku Habibah kalau terjun dalam dunia lakonan mesti boleh mengalahkan lakonan Wan Maimunah.Engku Habibah tidak membalas ssenyuman darinya tapi wajah Engku Habibah masih dimaniskan untuk tontonan Fika Farisya.

“Mak Engku mesti tahu yang Tuan Megat dah ada buah hati?Dia tak cintakan saya?Lagipun tak guna kalau semua orang setuju tapi Tuan Megat tak setuju.”

“Siapa kata saya tak setuju?Saya sanggup buat apa sahaja demi arwah mama saya.Saya tak ada masalah jika dikahwinkan dengan siapa sahaja termasuk awak,Fika,”sampuk Megar Ammar dari muka pintu yang terkuak.

Terkejut Fika Farisya bila mendengar suara yang datang dari arah belakang,terus kepalanya di paling ke arah suara yang datang dari belakangnya.Dia hanya tersenyum sinis.Ini lagi satu pelakon boleh kalah Adi Putra.Dia ini macam tahu-tahu aje aku tengah sebut nama dia.Tiba-tiba aje mamat besi ini masuk.Argghh.. peduli apa aku dia ingat dia orang berdua boleh berlakon aku pun boleh lah,korang tengok lakonan aku sekejap lagi.Berkorban demi arwah maklong konon dia ingat aku bodoh ke kalau dia kata sanggup kahwin dengan sesiapa sahaja pilihan arwah mama dia.Kalau nak sangat kenapa tak kahwin aje dengan buah hati kau yang gedik tu!Fika Farisya mengerutu di dalam hati.Meluat dia melihat Megat Ammar yanmg sudah memandang tanpa mata berkelip.Kau ingat aku tergoda dengan mata kau kalau kau tenung aku lama-lama ke?Mata aku lagi cantik,”regus Fika Farisya lagi.

Fika Farisya membetulkan duduknya,wajah kedua insan dihadapannya di pandang,di renung.Lama.

“Fika,Mak Engku harap dengan penjelasan dari Amm tadi dapat ubah pendirian Fika sedikit untuk menerima wasiat arwah mama Amm dan ibu kamu.Kalau Amm sanggup buat satu pengorbanan takkan Fika tak sanggup lakukan demi permintaan arwah.Fika nak Mak Engku buat apa supaya Fika setuju untuk penuhi permintaan terakhir Ainuur.Jangan fikir tentang Ammar jika hati Fika tak boleh terima Amm tapi tolong fikirkan tentang arwah.

Mak Engku tak akan paksa Fika,tapi kalau Fika tak boleh jugak menerima perkahwinan ini untuk jangka masa panjang Mak engku rela kalau Fika nak undur diri dan leraikan ikatan perkahwinan itu,asal hajat arwah tertunai untuk melihat Amm dan Fika bersatu.Cuba Fika fikirkan mungkin dengan perkahwinan ini salah satu permulaan untuk hubungan kita yang tak berapa elok.Tak mahu ke Fika melihat ibu Fika tersenyum melihat anaknya sanggup berkorban apa sahaja untuknya?Fika ambillah seberapa banyak masa yang Fika perlukan untuk berfikir kalau Fika sudah membuat keputusan Mak Engku hormat walau apa pun yang akan Fika buat,”ujar Engku Habibah perlahan.Engku Habibah bangun dan mula melangkah keluar tapi belum sempat tombol pintu bilik pejabat ayahnya terkuak dari dalam Fika Farisya bersuara.

“Saya  setuju untuk berkahwin dengan Tuan Megat tapi dengan syarat saya tak mahu buat kenduri besar-besar cukup hanya family terdekat sahaja yang tahu tentang perkahwinan ini,lagi satu Mak engku selepas berkahwin saya nak Tuan Megat izinkan saya sambung belajar di UK,”tegas nada yang keluar dari Fika Farisya tanpa memandang ke arah Megat Ammar dan Engku Habibah.

Fika Farisya duduk semula dan bersandar,masih jelas segala butir dan tutur kata dari Engku Habibah dan Megat Ammar padanya tadi.Manusia hipokrit.Dia mengeluh lemah,betul ke apa yang dibuatnya?Macam mana dengan masa depannya kelak?Apa yang dapat dia harapkan hubungan yang di janjikan oleh Mak engku bisa di harap atau satu angan-angan yang memang tak mampu di gapainya.

‘Ibu apa kasih Fika terbalas?Ah! dia benar-benar buntu.



BERSAMBUNG.... ;D





3 comments:

  1. Cam bosan pulak episod ni nape asyik ulang cerita ats cerita dari episod 23 lg , x habis og ke fika ke flash back je. Bila nk tauu jln ceeta seterusnya

    ReplyDelete
  2. ita mohamad.....
    Terima kasih sudi Follow cite ini ita..maaf kalau bab kali ini tak dapat nak puaskan hati ita...insyallah Flashback dah habis ngeee... terima kasih sudi tegur FN suka2....


    arifuka kashirin....
    Terima kasih Arifuka insyallah FN up kasi panjang sikit ... ;)


    [FIKA NAJWA]

    ReplyDelete