FOLLOWERS

Sunday, February 3, 2013

KASIH SI KEMBAR BAB 11


OLEH : FIKA NAJWA


Ketukan pintu rumahnya yang di ketuk bertalu-talu dari luar membinggitkan telinganya. Fika melangkah pantas ke arah pintu rumahnya yang berkunci rapat.Perasaan marah mula menular di dalam dirinya setelah mendengar ketukan yang kasar dan kuat, seperti nak pecah pintu rumahnya.Mulut Fika sempat merunggut tanda dia tidak senang untuk menerima kehadiran tetamu di kala dia mahu bersendirian.Dilihat jam di dinding.

“Siapa?” Fika masih berdiri di depan pintu yang masih berkunci.Tiada sebarang jawapan dari luar.“Siapa kat luar?”Fika menguatkan suaranya.Hatinya sedikit ragu untuk membuka pintu, memandangkan waktu kini sudah jauh malam.

“Fika aku ini…”suara itu menjawab, tapi masih kurang jelas kedengaran di telinga Fika Farisya.

“Siapa? Zaf kau ke kat luar itu?” Tanya Fika Farisya sambil membuka pintu.

“Zaf kau ke?” sapa Fika lagi.Dia tidak nampak wajah yang dihadapannya.Wajah itu menunuduk menyukarkan dia untuk mengecam tubuh tetamu itu ditambahkan dengan keadaan di waktu tu agak samar-samar.

Tiba-tiba tubuh Fika rebah di rempuh dengan kuat oleh lelaki yang tidak dikenalinya. Fika cuba bertenang.Ketika itu dia dapat dapat mendengar bunyi ketawa dari lelaki itu. Dia melihat lelaki yang merempuhnya menuntup pintu dan di kuncinya.Fika cuba bangun perlahan-lahan.

“Sakitlah bodoh,” suara Fika antara dengar dan tidak. “Kau siapa?” Fika bertanya pada lelaki yang tidak di kenalinya. “Kau nak apa?” bertalu-talu soalan Fika tika itu.

Dia melihat lelaki dihadapannya masih ketawa. Malah ketawanya lebih kuat dari tadi.YA-ALLAH! Kau lindungilah hambamu. Doa Fika di dalam hati. Fika tahu kini dia keseorangan di rumah.Sudah tiga minggu dia menumpang di rumah Zafril setelah meminta kebenaran untuk pulang kembali ke rumahnya.Fika berundur sedikit.Dia berdiri tegak sambil matanya memerhatikan pergerakan lelaki yang tidak dikenalinya.
“Aku Hakim!” lelaki itu menjawab.Fika mengerut dahinya.Seperti dia pernah berkenalan dengan lelaki ini. Kalau tak silap dia,waktu rehat semasa di sekolah dia ada menangkap seseorang yang sedang merokok di tandas sekolah dan budak yang di tangkap juga namanya Hakim.

“Apa kau nak datang rumah aku?”

“Apa kau naklah. Kau ingat tak siapa aku? Kalau kau tak ingat mari aku tolong ingatkan. Akukan budak yang kau tangkap merokok di tandas sekolah.” Bangga sekali nada suara itu. “Bagus betul orang yang mengupah aku, suruh datang rumah kau malam-malam ini. Aku dapat upah lumayan dari dia. Duit aku boleh cari. Kalau dapat temankan kau dan merasa tubuh gebu kau mesti sedapkan” Kata Hakim dengan mata yang galak. Tubuh Fika di teliti dari atas hingga bawah.

“Siapa yang upah kau haa!! ”Fika menyoal tapi hampa tiada jawapan dari lelaki yang ada dihadapannya.Hanya senyuman yang penuh sinis dari pemuda itu.
“Kau tak perlu tahu siapa yang upah aku janji aku akan bagi kau puas sayang”

Hakim mula melangkah perlahan-lahan mendekati Fika yang kelihatan tenang dan masih berdiri tanpa riak takut di wajahnya.Mata Hakim galak merenung Fika dari atas ke bawah.Tiba-tiba langkah Hakim terhenti melangkah.Dia teringat pertemuannya pada waktu petang tadi.Berlegar kata-kata Shahrini dimindanya.

“Aku nak kau takutkan dia.Biar dia takut dan malu dekat kampung ini.Tapi kau jangan usik dia lebih-lebih, Kim. Aku cuma nak kau bagi dia rasa takut je. Jangan sampai nanti aku dengar kau buat yang bukan-bukan pulak” kata-kata amaran itu muncul dibenaknya.

Hakim kembali memandang wajah Fika yang sedang merenungnya tajam.Dia tersenyum dan matanya mula meliar ke seluruh tubuh Fika yang berseluar jeans dan t-shirt longgar merah.

Arrgghh….peduli apa aku dengan amaran Shahrini! Sekarang Fika dah ada dekat depan aku.Dari aku kempunan melepas merasa tubuh dia.’ hati busuk Hakim berkata. “Sekarang aku akan jadikan kau milik aku.”

Tanpa menunggu lama Hakim mula melangkah menuju ke arah Fika Farisya.Sebaik sahaja Hakim ingin menarik tangan Fika dengan pantas pergelangan tangan Hakim di cekak dan dipulas ke belakang.Terjerit kecil Hakim bila tangannya di pulas, kakinya di pijak oleh Fika. Hakim terkejut dengan tindakan dari Fika.Dia tidak sangka Fika ada ilmu tentang seni mempertahankan diri. Fika mula menundukan wajahnya ke arah Hakim dari belakang.

Eeehh…mak kau tak pernah ajar ke cara-cara nak hormat perempuan? Bapak kau tak pernah ajar ke cara adap masuk ke rumah orang?” jerit Fika di telinga Hakim. “Yea pun kau kemaruk sangat dengan perempuan baik, kau pilih siapa saja untuk kau buat jadi bini!” Fika yang geram melepaskan tangan Hakim yang di pulas kini sebiji penumbuk di hadiahkan bertalu-talu di perut Hakim.

Hakim terasa senak di perut akibat tumbukan Fika. Bukan calang-calang penumbuk yang dia dapat dari seorang perempuan.Dia melihat Fika melangkah membuka pintu rumahnya yang di kuncinya tadi. Dalam kesempatan itu, Hakim bangun perlahan-lahan dan dengan pantas menerkam Fika dari arah belakang dan memeluk Fika. Namun dengan pantas Fika menghayunkan sikunya ke perut Hakim.Sekali lagi perut Hakim senak akibat dari penanggan Fika.Tidak cukup dengan itu Fika sekali lagi mengangkat sikunya dan memusing separuh badannya lalu menyiku dagu Hakim.Tersembur darah merah yang mengalir di mulut Haklim. Lelaki itu terjelopok menahan kesakitan yang teramat sangat. Dia memandang Fika yang tersenyum sinis dari mulut gadis itu. Dia cuba bangun.

“Perempuan macam ini yang aku suka baru ada nafsu aku nak merasa, bak kata pepatah  alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan”  kata Hakim perlahan tapi di dengar oleh Fika Farisya.

Fika yang mendengar hanya mencebikan bibirnya. Ada hati nak merosakkan maksud peribahasa.Ini lah orang tua suruh sekolah benda lain yang difikirnya.

Uiiitt….. ada hati lagi nak merasa penendang aku ini, baru dia nak behenti kot’ Bisik hati Fika sambil kepalanya digelengkan.Inilah manusia kalau dah nafsu mengusai diri kata syaitan yang di ikut.Tak kenal baik atau buruk tindakan yang dia ambil.

 Eehhh…nanti aku kata kau bodoh kau marah mana ada orang guna pepatah dalam kerja-kerja terkutuk ini.”Sinis bicara Fika. “Kau dengar aku punya pepatah pulak. Air yang tenang jangan di sangka tiada buaya. Aku nak kau berambus dari rumah aku sebelum lunyai kau aku kerjakan.” Fika memberi amaran.

Fika sudah bersedia dengan apa jua yang bakal berlaku ilmu yang di pelajari akan di praktiskan sebaik mungkin untuk melindungi dirinya.Fika melihat tangan Hakim yang menyeluk poket seluarnya dari belakang jelas kelihatan ditangannya kini pisau lipat.Pisau lipat sudah yang berada di tangan Hakim.

“Aku yakin malam ini kau akan jadi milik aku Fika. Dah lama aku tunggu saat ini.” Dengan pantas Hakim terus meluru ke arah Fika dan menujah pisau lipat ke arah Fika.Fika sempat menghadang dengan lengannya.

Zapp!! Darah mula mengalir keluar dari lengan Fika.Wajah Fika dikala ini merah padam. Kemarahan dalam diri Fika semakin memucak.Hakim kelihatan ingin menhunuskan pisau lipat ke arah mukanya kali ini. Fika mempratikkan apa yang di pelajarinya dengan pantas Fika terus menangkap pergelangan tangan Hakim, lalu dipulasnya sekuat hati ke belakang. Pisau yang berada di tangan Hakim terus terjatuh.

“Apa salah aku dekat kau haaa!!”

“Aku ada buat salah dekat kau ke? Setahu aku, kenal pun tidak dengan kau!” Jerit Fika kuat.

 Fika yang leka memarahi Hakim tidak sedar ada seorang lagi kawan Hakim yang berjaga dibelakangnya dan hendak memukul Fika dari arah belakang.Lelaki yang berada di belakang Fika mula mengangkat kayu yang di pegangnya lalu dihayunkan ke arah Fika Farisya.Hayunan dari lelaki terbabit tidak tepat mengena Fika apabila lelaki yang berada di belakang Fika terhumban ke belakang akibat tedangan yang cukup kuat dari Zafril. Fika tersenyum, sambil menyenitkan matanya ke arah Zafril Zafuan. Pasti tendangan dari Zafril tadi teruk di perut lelaki tadi. Lelaki tadi terus bangun dan berlari keluar dari rumah Fika tanpa membantu Hakim yang tangannya masih setia di pulas oleh Fika.Fika dan Zafril yang melihat lelaki itu berlari lintang pukang.Mereka ketawa kecil. Fika menundukan wajahnya ke arah Hakim yang sedang melutut dibuatnya.

“Kau dengar apa yang aku nak pesan dekat kau, aku akan lepaskan kau tapi kalau aku nampak kau lagi kat kawasan rumah aku. Hari itu jugak aku lunyai kau sampai kau tak boleh bangun lagi berjalan seperti biasa kau faham!” amaran Fika Farisya.Hakim yang kesakitan segera mengangguk kepalanya.

 Owhh…satu lagi aku lupa nak pesan kat kau.Tolong sampaikan salam sayang aku pada orang  yang dah upah kau.Cakap dekat dia dalam mimpi ajelah dia dapatkan takutkan aku, jangan kau dekati orang-orang yang aku sayang faham” tegas Fika Farisya sambil melepaskan tangan Hakim yang dipulas tadi.Hakim yang terasa tangannya dilepaskan segera meloloskan diri dari situ.Zafril memandang Fika. Ternyata apa dia dan keluargnya risau terjadi.Nasib baik hatinya tergerak hendak melihat keadaan Fika Farisya tadi.kalau tidak pasti Fika Farisya di timpa musibah angkara dua orang pemuda tadi.

“Kenapa kau baik sangat? Asal kau pergi lepaskan mamat tu?” berang Zafril Zafuan. Rasanya Fika buat baik pada tempat yang salah. “Kan elok kita masukkan je dia dalam lokap biar dia meringkuk kat sana” marah Zafril tidak puas hati melihat Fika melepaskan lelaki itu pergi begitu sahaja.

“Biarlah. Akukan dah kerjakan dia, apa salahnya kita bagi peluang kat dia bertaubat” ujar selamba dari Fika Farisya.

“Ini yang aku tak suka dekat kau ini mudah memaafkan orang bagi peluang, tapi kalau aku nampak mamat itu lagi kacau kau habis aku kerjakan dia” Zafril masih tidak puashati.

“Dahlah hari dah jauh malam aku pun dah ngantuk ini kau balik lah Zaf, kalau tunggu kau merunggut mahu sampai besok pagi tak habis lagi” potong Fika Farisya.

“Menghalau nampak” sinis Zafril Zafuan.

“Aku bukan halau kau dah memang aku nak masuk tidur. Badan aku pun letih pasal mamat tu suruh aku senaman tengah malam ini” Fika Farisya berseloroh.

“Aku tak nak balik selagi tangan kau tu tak dibersihkan”

“Aku tengok luka ini dalam ini,jom kita pergi klinik Fika,” sambung Zafril. Jelas riak risau tergambar diwajahnya.

Ala Zaf luka sikit je ini. Aku tak ada apa-apalah”cantas Fika Farisya.

Mereka tidak sedar pertengkaran kecil mereka di dengar oleh Haji Hassan dan Hajar Kahdijah yang sudah berada di bawah tangga rumah Fika Farisya. Hajar Khadijah yang melihat lengan Fika berdarah terus berlari masuk ke dalam rumah untuk mengambil peti kecemasan.

Eehemm…”Haji Hassan berdeham menyedarkan mereka yang asyik bertengkar. Fika dan Zafril terdiam.Akibatnya Fika terpaksa mengikut Haji Hassan, Hajar Khadijah dan Zafril yang membawanya ke klinik kerana pendarahan dari lengannya tidak mahu berhenti. Fika yang berada di dalam kereta memandang cermin depan kereta dia nampak Zafril tersenyum lebar mengejek dirinya.Akhirnya Fika Farisya tersenyum sendiri.

‘Ibu…tak payah risau akan diri Fika.Fika tak kesunyian ibu’ detik hati Fika.






BERSAMBUNG.... :)

















 

4 comments:

  1. DD...
    Terima kasih sudi Follow...ngee

    [FIKA NAJWA]

    ReplyDelete
  2. Tahun depan terpaksa jugalah saya masuk kelas taekwondo. Bahaya betul. Dah lah saya ni lembik. Dengan orang perempuan beranilah saya bagi pusingan tangan. Kalau dengan lelaki, mereka dekat je dah rasa macam nak terkencing dalam seluar. Nasib baik diorang datang sebab nak pinjam buku je.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Nurul Qasyira...
    Terima Kasih dik... insyaAllah ceq doakan kamu ambik kelas taekwondo aminn....
    Tak perlu takut kalo kita benar.. tak perlu takut kalo kita berhak pertahankan sesuatu... yakin diri insyaAllah...
    -FikaNajwa-

    ReplyDelete