FOLLOWERS

Friday, January 25, 2013

KASIH SI KEMBAR BAB 3




 OLEH : FIKA NAJWA

Fika beratur di luar dewan peperiksaan, dia menunggu arahan dari guru yang mengawasi pelajar yang menduduki peperiksaan SPM. Sewaktu dia menoleh ke belakang dia nampak Zafril melambai kearahnya dan mulut Zafril ketika tu mengucapkan good luck kepadanya sambil tersenyum, Fika membalas senyuman dari Zafril dan turut mengucapkan good luck kepadanya.
 
“Okey..”Pelajar semua sila masuk ke ruang dewan peperiksaan dengan senyap dan duduk ditempat yang mempunyai nama dan angka giliran anda,” Pengawas peperiksaan memberi arahan kepada pelajar.

 Ketika Fika melangkah masuk ke dalam dewan peperiksaan,bahu Fika dilanggar oleh Shahrini dan menyebabkan Fika tidak dapat mengimbangi tubuhnya lalu jatuh. Shahrini dan kawan-kawan hanya ketawa tanpa ada perasaan bersalah, mereka terus berlalu tanpa meminta maaf.

 Zafril yang melihat Fika dilanggar secara sengaja oleh Shahrini bergegas mendapatkan Fika.Zafril menghulurkan tangannya untuk menolong Fika bangun.Fika yang melihat Zafril menghulurkan tangannya terus menyambut tangan sahabatnya.

“Terima kasih Zaf.”

 “Kau okey tak Fika”,Zafril bertanya,ada riak risau tergambar diwajah Zafri.

“Aku okey Zaf,kau tak payah risau la.”

“Mana boleh aku tak risau, ibu kau dah bagi amanah kat aku untuk jaga kau Fika.”

“Biar aku jumpa perempuan tu, dia selalu cari pasal dengan kau.”

 “Eeeh..tak payah sekejap lagi exam nak mula,kau nak pergi serang dia buat apa, bukan pun aku cedera parah pun,aku cuma jatuh je Zaf,"ujar Fika menegah Zafril.

“Ini yang aku tak suka dekat kau ini,asal ada orang buat kau mesti kau cakap takpe lah..biarkan lah,sebab kau cakap macam ini lah kau selalu ditindas Shahrini dan kawan-kawan dia.”

“Dah lah aku nak balik kat tempat aku ” Zafril yang marah terus beredar dari situ.

 Fika hanya melihat kelibat sahabatnya berlalu begitu sahaja. Dia tahu Zafril marah padanya. Fika hanya tersenyum sambil menggeleng-gelengkan kepalanya dia tahu Zafril mengambil berat tentangnya. Fika duduk di kerusi yang disediakan, dia sudah bersedia menghadapi 'perang' yang terbesar dalam hidupnya. SPM!.

Shahrini memandang ke arah Fika dan Zafril, dimatanya kini tergambar kebencian yang mendalam terhadap Fika Farisya.Dia mencebikkan bibirnya melihat kemesraan yang tercipta di antara Fika dan Zafril. Dia cemburu melihat lelaki yang dicintai dalam diam tidak pernah memandangnya kerana kehadiran Fika.

“Nanti kau Fika,kau akan menyesal aku buat,” bisik hati Shahrini yang penuh dendam dan kebencian terhadap Fika Farisya.

Setelah mendapat arahan dari pengawas peperiksaan, akhirnya peperiksaan akhir SPM berjalan mengikut jadual yang disediakan. Semua pelajar yang hadir di dewan peperiksaan menumpukan sepenuh perhatian menjawab soalan yang disediakan.

Fika yang mahu mula menjawab kertas peperiksaannya, tiba-tiba teringat akan ibunya yang berada di rumah. Dia tersenyum. Tidak sabar untuk bertemu ibunya dirumah dan terkenangkan yang ibunya memasak lauk kesukaannya. hatinya tidak putus dari berdoa agar Tuhan sentiasa melindungi ibunya. 
'Ibu tunggu Adik balik ibu,adik sayang ibu.'

**************************

Selepas kertas akhir SPM berakhir,Fika melangkah menuju ke tandas. Dari jauh Shahrini yang memerhatikan kelibat Fika. Melihat Fika yang menuju ke tandas, terlukis sebuah senyuman di wajah Shahrini. Entah apa lagi rancangan dia nak mengenakan Fika. 

Selepas kertas akhir SPM berakhir,Fika melangkah menuju ke tandas. Dari jauh Shahrini yang memerhatikan kelibat Fika. Melihat Fika yang menuju ke tandas, terlukis sebuah senyuman di wajah Shahrini. Entah apa lagi rancangan dia nak mengenakan Fika.

Shahrini ditemani oleh kawan-kawannya melangkah laju mendaki anak-anak tangga menuju ke tingkat dua bangunan sekolah.Mereka melangkah laju ke arah tandas. Sebaik sahaja mata Shahrini terpandang papan tanda ‘tandas’ di luar pintu itu. Dengan kasar terus pintu tandas itu ditolak kasar dari luar.Fika yang berada di dalam tandas tersebut terkejut dan matanya terus terarah ke arah Shahrini dan kawan-kawannya.

“Apa yang korang buat ini? Mana pergi disiplin korang semua? Suka-suka hati main rempuh pintu.” marah Fika kepada Shahrini dan kawan-kawannya.

Sebagai pengawas di sekolah, dia berhak menegur jika ada pelajar yang berbuat salah. Fika melihat Shahrini dan kawan-kawannya melangkah setapak demi setapak menuju kearahnya. Dia terkepung.

"Hei Fika, kenapa kau nak report kat guru disiplin ke? Pergi lah aku tak heran lah” jawab Shahrini dengan berlagaknya.

Fika yang mendengar menggeleng-gelengkan kepalanya mendengar jawapan yang keluar dari mulut Shahrini sambil diiringi gelak oleh kawan-kawan Shahrini.Dia tidak tahu kenapa Shahrini begitu marah padanya dan selalu mencari pasal dengannya. Setiap teguran dan amaran yang diberi kepada Shahrini dan kawan-kawannya selalu di pandang sekilas  sahaja. Tidak pernah satu pun di antara mereka mahu mengambil ikhtibar dari tegurannya tentang perilaku mereka di sekolah.

Shahrini yang semakin dekat terus mendorong Fika ke dinding. Badan Fika terhentak kuat ke dinding akibat tolakan yang dilakukan oleh Rini. Fika hanya menahan sakit dan masih berdiam diri tanpa mempertahankan dirinya. Tangan Shahrini mengepung dirinya, matanya merenung tajam ke arah Fika. Lama mereka bertatapan di antara satu sama lain. Fika yang bosan,menepis tangan Shahrini yang mengepung dirinya dan ingin berlalu dari situ.

Belum sempat dia berlalu salah seorang dari teman Shahrini menghadang laluannya. Dia nampak semua mata merenung tajam ke arahnya. Fika sedikit gugup, namun dia masih tenang. Salah seoarang daripadanya mereka bersuara.

“Hei,Fika kau tu patut cermin diri kau. Baru jadi pengawas dah berlagak. Berani nak lawan dengan kita orang”

“Kau patut sedar diri kau,sejak kau dan mak kau hadir di kampung ini kedamaian yang selama ini aman dah jadi kucar-kacir kau tahu!"Jerit Tina.

“Kau dan ibu kau cuma pendatang di kampung ini dan menumpang ehsan orang kampung dan keluarga Haji Hassan,ada hati nak berlagak”

“Entah-entah betul cakap orang kampung tentang mak kau,mak kau perempuan curang yang dah di halau dari rumah”

Fika mengerut dahinya.Telinganya mula panas mendengar apa yang di ucap oleh Tina. Kenapa harus nama ibunya disebut. Dia dan ibunya tidak pernah berbuat jahat kepada orang kampung selama mereka menetap di sini. Fika Farisya masih mampu tersenyum kelat. Dia menyabarkan dirinya agar tidak cepat melatah. Wajah Shahrini dan kawan-kawannya dikerling sekilas.

“Dah. ..dah aku tak mahu cari pasal dekat sini,malas aku nak layan korang. Korang tak tahu apa yang terjadi dengan keluarga aku jadi jangan sesekali buat andaian yang belum tentu tepat lagi tentang kami” tegas suara Fika.

“Kalau perangai mak kau baik tak adanya dia dihalau dari rumah.Tu dah terbukti yang mak kau memang perempuan yang tak elok”

“Entah-entah mak kau ini pisau cukur kot” Rini dan kawan-kawannya mula ketawa.

Fika memandang tajam ke arah Shahrini dan kawan-kawanya. Dia dapat merasa kesabarannya kian menipis. Dia yang hanya mendiamkan diri,tiba-tiba bersuara.

 “Apa masalah korang ini?”

“Apa yang korang tak puas hati dengan aku?” Fika yang menyoal Shahrini dan kawan-kawannya. Dia tidak sanggup mendengar ibunya dihina oleh mereka. 

Dia sudah lama bersabar dengan perangai Shahrini dan kawan-kawannya yang sering mencari pasal dengannya sejak dia duduk di kampung ini dan bersekolah di sini. Mereka ingat mereka anak orang kaya mereka boleh berbuat sesuka hati mereka menindas dia dan ibunya. Dia rela dirinya disakiti tapi bukan ibunya.

“Sejak kau dan ibu kau hadir Zafril tak pernah lagi nak bermain dengan aku.”

“Dia langsung tak pandang aku lagi.”

“Aku nak kau jauhkan diri kau dari Zafril Zafuan,sebab dia hak aku!”Jerit Shahrini, 

Fika yang mendengar hanya tergelak kecil,mendengar pengakuan dari Shahrini.

"Hak?" Kini baru dia tahu kenapa Shahrini selalu mencari pasal dengannya. Shahrini mempunyai perasaan pada Zafril dalam diam.

“Uuurrmm..patutlah aku tengok kalau dia bercakap dengan Zafril mesti nak buat gaya mengoda dan terlentik-lentik dia.” bisik hati Fika.

Shahrini yang melihat segaris senyuman dari gadis dihadapannya seperti mengejeknya. Shahrini sakit hati melihat senyuman sinis yang tergaris dibibir Fika. Tanpa  disedari oleh Fika, tangannya dihalakan ke arah pipi Fika Farisya.

“Pangg!!!”Fika tersentak!

Pipinya berbekas merah,dihujung bibirnya terasa ada sesuatu yang mengalir.Dia memandang
Shahrini yang berada dihadapannya dengan tajam. Fika sudah mulai marah dan kesabarannya kini sudah menipis untuk Shahrini dan kawan-kawannya. Sudah lama dia bersabar tapi kini dia tidak akan berdiam diri lagi.

Fika yang masih berdiri dihadapan Shahrini terus mengambil tangan Shahrini,lantas dipulasnya ke belakang. Shahrini yang tidak menjangka Fika akan memulas tangannya.Dia merengek kesakitan minta di lepaskan tangannya.

“Kau boleh marah aku atau hina aku tapi aku tak rela kau hina ibu aku dan naik tangan kau kat muka aku.”
“Kau tak di beri hak untuk lempang aku, kau faham.”

Mereka yang melihat Shahrini dipulas tangannya. Hanya memandang ke arah Shahrini. Tidak seorang pun yang berani mendekati Fika untuk menolong Shahrini. Mereka tahu Fika bukan sahaja pengawas sekolah, dia juga antara pelajar yang menang johan untuk pertandingan silat yang dianjurkan pihak sekolah mereka tahun lalu.
“Apa yang korang tak puas hati sangat dengan aku haaa!!" Jerit Fika kini dia tidak lagi boleh bersabar.
“Kau Rini,kalau kau dah kemaruk sangat nak si Zafril tu kau pikat la dia sampai dia jatuh cinta dengan kau,tapi aku yakin yang si Zafril tak minat langsung dengan perempuan macam kau ini,sebab semua lelaki kau layan.”

“Aku rasa kau yang patut cermin diri kau dulu Rini! Layak ke kau ini dengan dia?"
“Sedar lah diri kau itu ‘hidung tak mancung,pipi tersorong-sorong," ujar Fika dengan nada sinis.

“Aku tak ada masa untuk hal remeh-temeh yang korang cipta ini. Jangan ingat aku mengalah selama ini aku lemah. Aku cuma malas nak layan korang semua,” ujar Fika dengan merenung tajam ke arah kawan-kawan Shahrini.

"Ini amaran terakhir dari aku. Aku tak nak nampak korang kacau aku lagi. Kalau tak lunyai aku kerjakan korang dengan ilmu yang aku tuntut ini,Faham!" Jerit Fika kepada Shahrini dan kawan-kawannya. Dia melihat Rini dan kawan-kawannya laju mengganguk-anguk kepala mengiakan ugutannya.

“Bagusss,”sambil Fika melepaskan tangan Rini yang dipulasnya tadi.

Tanpa bertangguh Fika terus meninggalkan tandas dengan hati yang puas. Ya,kini dia merasa puas kerana dapat menghamburkan segala geram dan sakit hati yang selama ini hanya dipendamnya sekian lama.
Gengaman tangan tangannya dilepas. Kelihatan ada bekas merah yang melingkari pergelangan tangannya. Hatinya bertambah sakit dengan apa yang terjadi sebentar tadi. Dia bertekad suatu hari nanti dia akan membalas semua perbuatan Fika. Dia memandang kawan-kawannya dengan tajam, waktu dia didalam kesusahan tak ada seorang pun di antara kawannya menghulurkan bantuan ketika dia di dalam kesusahan.
 
“Kenapa korang tengok je masa si Fika tu pulas tangan aku?”

“Kenapa korang tak bantu aku?"Rini menyoal kawan-kawannya. Mereka hanya menunduk dan membisu melihat kemarahan Shahrini.

“Aaa…ku bukan tak nak tolong kau Rini tapi aku takut, tak pasal-pasal dia keluarkan ilmu silat dia macam mana?.Dia kan johan untuk pertandingan silat, nanti tak pasal-pasal muka aku yang cantik ini lebam di buatnya.” Tina mula bersuara membela dirinya.

Shahrini yang mendengar penjelasan salah seorang dari kawannya mencebikan bibirnya.Dia terus melagkah keluar tanpa mempedulikan kawan-kawannya yang masih menudukakn muka ke lantai.Kawan-kawannya terkedu melihat Rini keluar begitu sahaja tanpa mengajak mereka.

“Arrgghhh….korang semua pengecut!!”

"Tak guna punya kawan!!"




BERSAMBUNG :)....

2 comments:

  1. alhamdulillah..nasib baik fika ada ilmu silat... org macam sharini x boleh dibiarkan..

    ReplyDelete
  2. Sha....
    Terima kasih sudi follow...ngee seni mempertahankan diri selit sikit kat babak tu...ngee ;)[FIKA NAJWA]

    ReplyDelete