FOLLOWERS

Friday, March 1, 2013

KU AKUI BAB 4




 OLEH :FIKA NAJWA

 “Apa pendapat Nad tentang saya?”Akhirnya terluah juga soalan. Sudah agak lama dia berdiam diri.

“Tentang awak? Bunyi macam seronok je pertanyaan tu. Soalan ini ada pilihan jawapan tak?” Nadia tersenyum. Soalan yang baru saja keluar dari mulut Adi bukan soalan biasa. Soalan yang mempunyai seribu kemungkinan. Tidak mungkin dia soal kalau tidak ada mempunyai maksud di sebalik soalannya tadi. Nadia mengerut dahinya sambil merenung Adi.

“Yap, tentang saya. Saya cuma nak tahu apa pendapat Nadia tentang diri saya mengikut mata Nadia itu je.”

Hhhmmm..Awak baik, pendengar yang baik, semua orang suka bekerja dengan awak, pekeja yang efisyen dan saya suka berkerja dengan awak.” Nadia masih mampu mengawal riak wajahnya akan kelihatan tenang pada pandangan mata Adi. Mana tahu pulak tiba-tiba dia boleh terlepas luahan perasan pulak tak kena naya nanti. Rahsia hati biarla rahsia.

Adi masih merenung Nadia.Serius saat tu Nadia rasa nak cungkil je mata Adi. Kenapa la mata dia mengancam sangat. Keluh Nadia.

“Nad percaya pada cinta kedua?” Soalan dari Adi kali ini membuat Nadia terdiam dan merenungnya tajam. 

“Kenapa?” soal Tengku Nadia.

“Saja nak tahu, apa pendapat Nad tentang cinta kedua?” ujar Adi.

“Cinta kedua? Cinta pertama pun saya dah tak percaya. Saya tak percaya pada cinta, cinta itu menyakitkan setelah kita memberi dengan tulus dan ikhlas maka cinta akan di khianati. Cinta itu membuat kita lemah. Saya tak mungkin akan jatuh cinta lagi pada lelaki…saya benci lelaki.”

“Saya benci lelaki. Lelaki pandai bermanis mulut. Semua lelaki sama je!” sambung Nadia. Suara Nadia mula bertukar. Nada marah jelas tergambar diwajahnya kini.

Tak semua lelaki macam bekas tunang Nad” pujuk Adi. Cuba mengawal kemarahan Nadia. Jelas di wajah Nadia perasaan benci. Benci pada insan yang bergelar lelaki dalam meraih cinta. 

“Awak berhak untuk bahagia dan jatuh cinta sekali lagi, bukan semua lelaki akan mengecewakan awak Nad”  ujar Adi dengan tenang.

“Cinta dan lelaki adalah satu kesakitan buat saya” Tegas Nadia.

“Saya tak nak rasai kesakitan itu lagi” rintih Nadia. 

“Nad saya nak awak dengar betul-betul apa yang saya nak ucapkan pada awak ikhlas dari hati saya. Jujur saya tak pernah rasai perasaan ini, tapi bila bersama awak perasaan sentiasa berdebar bila berada dekat dengan awak, Nad.”

“Saya…..eerrr…saya rasa”… suara Adi mula tersekat-sekat. Hisshhh…kenapa pulak aku gagap ini tadi ok je’ gumam Adi di dalam hati. 

Nadia mengerut dahinya. Terasa pelik dengan situasi yang sedang di hadapinya. ‘Tadi bukan main lancar si Adi ini bercakap sekarang dah jadi gagap pulak.’soal Nadia sambil merenung Adi yang ada dihadapannya.

“Apa yang awak nak cakap sebenarnya, Adi?” Tengku Nadia menyoal Adi.

“Saya tahu awak benci lelaki, tak percaya dekat lelaki. Tapi saya yakin yang saya boleh bahagiakan awak Nadia” Adi menarik tangan Nad dan digenggamnya dengan erat.

“Adi apa ini..Lepaskan tangan saya” ronta Tengku Nadia.

“Saya nak beritahu awak yang saya…saya dah jatuh cinta pada awak!” lambat-lambat Adi memberitahu .

Akibat terkejut dengan pengakuan dari Adi pantas tangannya ditarik dari genggaman Adi. Nadia terus bangun dari kerusinya lalu melangkah ke luar dari Starbuck. Dia tidak menyangka selama ini tekaan Hana tentang Adi tepat. Adi mempunyai perasaan cinta terhadap dia. Susah untuk menerima semua yang diucapakan oleh Adi bila hati sudah tiada. 
 
Kenangan lalu cukup mengajarnya untuk menutup rasa cinta dihati. Belum jauh Nadia melangkah pergelangan tangannya di retap oleh Adi. Belum sempat Nadia berlalu, teras langkahnya disekat. Matanya jatuh ke arah tangan bila terasa sakit. Adi. Dia mengeluh.

  “Awak nak pergi mana saya belum habis bercakap lagi dengan awak.”

“Lepaslah sakit” marah Nadia. Nadia melangkah tanpa menghiraukan panggilan dari Adi.

“Nad..! Dengar ini…”

“Saya cintakan awak Tengku Nadia Nadirah Tengku Mizan izinkan saya ubati hati awak yang pernah terluka. Saya akan buat hari-hari awak selalu ceria sehingga awak akan lupa akan kejadian yang menimpa awak dulu. Cinta saya pada awak ikhlas Nad izinkan saya membahagiakan awak sehingga nafas saya yang terakhir.”

Nadia terpaku dengan pengakuan lagi tidak di sangka Adi melamarnya. Hatinya mula ingin menoleh ke belakang dan berlari mendapatkan Adi, tapi egonya tetap menengah untuk menolak dan tidak akan sekali-kali lagi jatuh cinta.

Nadia kembali menoleh kebelakang. Dia mula melangkah mendekati Adi.Tiba-tiba Nadia menolak Adi.

“Kau ingat senang ke aku nak percaya semua yang kau lafaz kat aku?”

Eehhh… sedar lah diri kau nama pun dah orang kampung ada hati nak menumpang kekayaan aku dan keluarga aku. Jangan kau ingat aku akan terima cinta kau. Pergi jahanamlah dengan cinta kau!” jerit Nadia.

BERSAMBUNG.... ;D


 

No comments:

Post a Comment